IZLOŽBA Ema Zavacki / Promjene

U Galeriji Oblok u ponedjeljak 9. svibnja svećano je otvorena izložba Promjene Eme Zavacki koju se može razgledati do 23. svibnja 2022.

Ova nevelika i intimna izložba mlade umjetnice Eme Zavacki koja se nalazi na samom pragu akademske karijere sasvim će sigurno osvojiti publiku. Kad se spoje animalistika kao tema i portret konkretnog stvorenja koje zrači emocijama s lijepom i skladnom izvedbom, promatrač ulazi u svijet jednog odnosa koji pokreće i prenosi stvarnu i duboku empatiju koju je autorica ostvarila i prikazala u svojim djelima. I podijelila je to s nama koji smo negdje i u nekom trenutku svojeg osobnog iskustva osjetili nešto slično.

Ta obostrana, vidljiva i opipljiva ljubav koja duboko povezuje Emu i njezine pse svojom iskrenom i duboko proživljenom povezanošću prikazana je u jednostavnim zaustavljenim trenutcima pretvorenim u skulpture i crteže. Vidljiva je njena umješnost, lakoća i spretnost prenošenja doživljaja u figurativno oblikovanje, kao što se prepoznaje i naklonjenost prisjećanju na renesansne forme koje je nadahnjuju svojom bezvremenošću i zaokupljaju u proučavanju i učenju anatomije. Uostalom, svjedočimo već neko vrijeme kako mnogi u mlađim naraštajima umjetnika u valovima i iznova oživljavaju i reinterpretiraju figuraciju u nastojanju da pokrenu nešto novo i zanimljivo, kako i formi, tako i sadržajem.

Motivi životinja, koje na svoj način otkriva Ema Zavacki, danas nisu česti, svakako ih je u suvremenoj likovnoj umjetnosti puno manje nego prije. Životinje su izgubile i simbolički i alegorijski i atributski i dekorativni i svaki drugi značaj. Sigurno bi ovom prilikom bilo pretenciozno i  pretjerano  nabrajati velike i slavne animaliste, poznate i nepoznate umjetnike, koji su bezbrojne životinje svih vrsta ovjekovječili i predali povijesti umjetnosti da trajno svjedoče o neraskidivoj i iskonskoj vezi ljudi i prirode, čovjeka i životinje. Od prapovijesnih vremena, zoomorfnih božanstava, mitoloških bića, srednjovjekovnih bestijarija, svetačkih atributa, lovačkih scena, mrtvih priroda… sve je to nestalo. Iščeznula je polako i neprimjetno i anatomija životinja iz nastave na Zagrebačkoj likovnoj akademiji. Ostali su međutim prekrasni Deškovićevi ptičari i Kraljevićev Paša, sjajni portreti pasa, kapitalna djela hrvatske likovne umjetnosti.

Ema Zavacki, talentirana mlada kiparica, dobila je priliku pokazati svoju interpretaciju iste teme, objektivizirani prikaz prepoznatljive stvarne vrste, španijela i hrta, a u isto vrijeme i svoje pse, Ninu i Lara, koje portretira subjektivnom naklonošću.  Španijeli i hrtovi, koji u vjerojatno najljepšoj srednjovjekovnoj knjizi o lovu Gastona Fébusa ilustriraju složene narative univerzalne simbolike lova, a kroz iduća stoljeća svojim renesansnim i baroknim gospodarima podržavaju društveni položaj, ovdje, kod Eme, dva su prijatelja. Nenametljivom nježnošću svjedoče promjenama i događajima u njenom životu, a ona ih crta i modelira. Tri su skulpture i desetak crteža predstavljeni ovom prigodom i nagovješćuju da ova mlada umjetnica još mnogo može učiniti i pokazati s ovom temom.

prof. Tajana Vrhovec Škalamera, pov.umj.