Loading Events

« All Events

FILMSKI ČETVRTAK-filmske projekcije u suradnji s Hrvatskim filmskim savezom i Francuskim institutom.

Četvrtak, 8. listopada 2020.

Džepar

Pickpocket, igrani, krimi drama, Francuska, 1959

REŽIJA: Robert Bresson

Dvorana Narodnog sveučilišta „Sesvete“ u 19 sati

Ulaz besplatan

 

ULOGE:
Martin LaSalle (Michel),
Marika Green (Jeanne),
Jean Pélégri (glavni inspektor),
Dolly Scal (majka),
Pierre Leymarie (Jacques)

SCENARIJ:
Robert Bresson

FOTOGRAFIJA:
Léonce-Henri Burel

MONTAŽA:
Raymond Lamy

Sadržaj:

Mladi Michel usamljeni je momak koji se krajem 50-ih godina prošlog stoljeća uzdržava džeparenjem. Kad jednom pokuša ukrasti novčanik iz torbe jedne žene, Michel u tome ne uspije, već nakratko bude uhićen i priveden na razgovor s inspektorom. Nakon njihova intelektualnog dijaloga Michel će izići na slobodu i odlučiti da se, unatoč protivljenju prijatelja Jacquesa, u potpunosti posveti džeparenju. Kao mladić vrlo vješt s rukama, tajne džeparenja kao ´zanata´ naučit će od iskusnog profesionalnog džepara čija će banda naposljetku biti otkrivena i uhićena u jednoj akciji. Uspjevši pobjeći, Michel će se vratiti u Francusku, gdje će biti uhićen i smješten iza rešetaka. U zatvoru će ga ubrzo početi posjećivati mlada Jeanne, djevojka koja je skrbila o njegovoj bolesnoj i nedavno preminuloj majci, te koja s Michelom ima dijete koje je on napustio. Tijekom njihovih druženja Michel će shvatiti da je zaljubljen u Jeanne.

Godine 1960. prikazana u konkurenciji festivala u Berlinu, krimi-drama scenarista i redatelja Roberta Bressona (Dnevnik seoskog župnika, Dame iz Bulonjske šume, Osuđenik na smrt je pobjegao, Suđenje Ivani Orleanskoj, Novac) prvo je redateljevo ostvarenje temeljeno na njegovu izvornom scenariju. Djelo za koje se Bresson nadahnuo glasovitim romanom Zločin i kazna Fjodora Mihajloviča Dostojevskog fokusirano je na predočavanje protagonista u čijem se bavljenju kriminalom ogleda njegovo odbijanje konvencionalnog građanskog morala, dok se istodobno pokušava ostvariti kao osoba. Narativno koncipirano u formi dnevnika koji vodi protagonist, pri čemu narativnu strukturu usmjeravaju junakovi osjećaji i doživljaji, ostvarenje u kojem dominiraju bliži planovi i detalji realizirano je s vrlo malo dijaloga i kretanja kamere, s pedantno razrađenim šumovima i zatamnjenjima među sekvencama, s dojmljivom fotografijom dominantno sivih tonova snimatelja Léoncea-Henrija Burela (Suđenje Ivani Orleanskoj, Bonaparte i revolucija Abela Gancea), a ritam cjeline sukladan je djelovanju protagonista, osobito njegovim strastvenim bavljenjem džeparenjem. Imponiraju autorovo bavljenje egzistencijalnim motivima, osobito motivom mogućnosti iskupljenja zabludjela pojedinca, i isticanje ljubavi kao duhovnog stanja kroz koje se to iskupljenje ostvaruje. Film u kojem su sjajne uloge ostvarili meksički glumac francuskog podrijetla Martin LaSalle (Psi rata Johna Irvina, Nestali Coste-Gavrasa) i švedska glumica Marika Green (Stranac na kiši Renéa Clémenta, Emmanuelle Justa Jeackina, Uz more Angeline Jolie), kojima su ovo bile debitantske role, u vrijeme premijere izazvao je veliku pozornost te je utjecao na brojne filmaše, ponajviše Paula Schradera kojeg su scene iz Džepara nadahnule pri stvaranju filmova Američki žigolo i Tihi spavač.

FILMSKI.NET – Robert Bresson

c/b, 76′